Parteneriatul Public Privat – O oportunitate pentru investitorii privati

iunie 29, 2012

VAPRO Romania a participat in data de 27 iunie 2012 la seminarul organizat de Grupul de Presa Bursa cu titlul – “Parteneriatul Public Privat pentru proiecte de infrastructura” o initiativa pe care o salutam ca fiind de interes si inca de actualitate. Spunem inca de actualitate pentru ca tot discutam de ceva ani despre proiectele de Parteneriat Public Privat (PPP) insa este stiut ca nu avem pana la aceasta data nici un proiect realizat sau macar aprobat.
best casino online games
Cu toate acestea, este o abordare care functioneaza in multe alte tari (cele mai reprezentative ar fi in Marea Britanie, Franta, Ungaria, Austria) si care, ar putea, de ce nu, sa functioneze si la noi. Redam asadar, destul de sintetic, in cateva randuri principalele idei despre ce inseamna PPP si incheiem cu cateva tipuri de proiecte sau prioritati, aduse la masa discutiilor de catre reprezentati ai Ministerelor prezenti la conferinta. Evident, ne-am axat pe cateva dintre domeniile prioritare pentru  investitori, si anume: infrastructura – transport si sanatate.

Partneneriatul Public Privat (PPP) este intotdeauna initiat de catre un partener public (autoritate centrala  sau locala) si reprezinta (sau ar trebui sa reprezinte) forma cea mai adecvata de atragere si implicare a capitalului privat in realizarea si exploatarea unor investitii publice. Cooperarea dintre partenerul public si  investitorul privat in cadrul unui proiect de PPP se  poate derula pe o perioada relativ lungă de timp (pana in 49 ani). In Romania autoritatea responsabila de PPP este Unitatea Centrala pentru Coordonarea Parteneriatului Public Privat (UCCPPP). Practic, rolul lor este de a verifica aspectele procedurale aferente procesului de selectie a partenerului privat.

Cum se procedeaza sau care sunt etapele pentru realizarea unui PPP?

  1. Identificarea obiectului (necesitatii) proiectului de PPP si aprobarea oportunitatii acestuia
  2. Realizarea studiului de prefezabilitate sau de fundamentare si aprobarea acestuia de catre UCCPPP
  3. Elaborarea si publicarea anuntului de selectie pentru PPP (descrierea proiectului si a serviciilor necesare, cerintele, criteriile si modalitatea de evaluare si selectie a investitorilor interesati)
  4. Primirea scrisorilor de intentie, selectarea si semnarea acordului de proiect in vederea negocierilor
  5. Negocierea/dialogul competitiv si prezentarea ofertelor finale
  6. Desemnarea ofertelor castigatoare, incheierea contractului de PPP cu partenerul privat selectat si publicarea acestuia
  7. Infiintarea companiei de proiect (societatea comerciala pe actiune, persoana juridica romana, avand ca actionari partenerul public si cel privat, care sunt reprezentati proportional cu participarea la proiectul de PPP)
  8. Realizarea investitiei si exploatarea ei conform contractului de PPP
  9. Incetarea contractului de PPP – prin transferul bunului cu titlu gratuit catre partenerul public, in buna stare, exploatabil si liber de sarcini si dizolvarea companiei de proiect

Printre cele mai interesante proiecte aflate pe lista de prioritati ale ministerelor enumaram cateva, si anume:

  • Ministerul transporturilor: Canal Dunare – Bucuresti (Coridor Transeuropean de Transport VII), valoare estimata 1528 mil Euro; Autostrada Tg Mures – Iasi – Ungheni, 307 km, valoare estimate 609 mil euro; Linia de metrou Bragadiru – Voluntari, 25,9 km, valoare estimate 2.000 mil euro
  • Ministerul Sanatatii: 6 proiecte de constructie si dotare a unor spitale regionale de urgenta aprobate prin memorandum in Cluj, Iasi, Tg Mures, Timisoara, Bucuresti, Craiova; reabilitare si dotare a sanatoriile balneare din Mangalia, Techirghiol, Baile Felix , etc.

Reprezentantii UCCPPP au prezentat un proiect de PPP, care se pare a fi cel mai avansat, fiind déjà aprobat de catre UCCPPP in faza de studiului de prefezabilitate si anume: construirea unui tunel rutier subtraversare Muntii Gutai (Axa Nordului), cu taxa utilizatori, proiect initiat de Consiliul Judetean Maramures. Valoarea estimata a investitiei este de 92.193.690 euro. Urmeaza publicarea anuntului in SEAP, negocierea si atribuirea contractului. Sa fie oare acesta primul proiect de PPP care va trezi interesul investitorilor privati pentru acest tip de proiecte?

Este de remarcat ca desi cadrul legal exista si dupa opinia autoritatilor poate sa functioneze si sa asigure conditiile necesare implementarii acestor PPP-uri, pana la aceasta data investitorii nu s-au grabit sa raspunda provocarilor. Interesant de vazut daca, legislatia actuala, destul de restrictiva dupa parerea unora, mult perfectibila dupa parerea altora, permite configurarea unui mecanism optim de realizare a proiectului care sa asigure investitorului privat recuperarea rapida si sigura a investitiei precum si realizarea unui profit rezonabil si suficient de atractiv.  Factorul politic trebuie luat, de asemenea, in considerare.

O veste buna ar fi ca la nivel de Uniune Europeana, se discuta si se are in vedere ca pentru urmatoarea perioada de programare, respectiv 2014 – 2020 in care Romania va cheltui din nou o parte semninifcativa din bugetul european, sa poate folosi fondurile europene pentru sprijinirea proiectelor in regim de PPP. Ar putea fi aceasta o alta modalitate de reducere a riscului investitorilor si de a face mai atractive aceste proiecte?! Ramane de vazut!

Pentru mai multe informatii referitoare la cadrul de implementare a PPP-urilor si a proiectelor prioritare de pe lista autoritatilor centrale si locale va rugam sa ne contactati.

Comentariile sunt închise.

inapoi